Det at give positiv feedback er en af de mere fornøjelige opgaver på jobbet som leder. Både for den alleryngste medhjælper til seniormedarbejderen, så kan jævnlig og passende ros virkelig gøre meget for motivationen. Men hvis du bare siger ”tak”, og ”godt klaret” uden den dybere mening, kan det rent faktisk gøre mere skade end gavn. Hvis du siger det, skal du mene det. Ellers mister du troværdighed.

Derfor er der her nogle små tips til hvordan du kan gøre det ”rigtigt”.

 

1 – Der er ikke noget bedre tidspunkt end NU!

Feedback mister sin ”kraft” hvis det ikke bliver afleveret tæt på handlingen. Det har ingen virkning hvis du venter til den årlige eller halvårlige medarbejdersamtale.

 

2 – Positiv feedback – Offentligt eller privat?

Ros offentligt, og kritiser privat (i enrum) det er grundreglen. Men før du begynder at rose en person til skyerne offentligt, så tænk lige over hvad vedkommende ønsker. Hvis du roser en genert person offentligt, så kan det godt føles meget pinligt for vedkommende, og det kan fremkalde følelser der overskygger det du gerne vil sige opnå med rosen. Gør hvad der er rigtigt for modtageren når du giver positiv feedback. Ikke hvad der er rigtigt for dig.

 

3 – Øvelse gør mester med positiv feedback

Det er let at komme til at overse et godt stykke arbejde, eller en ekstra indsats når der er travlt. Så  gør det til en vane at rosejævnligt. Overvej at lave et mere formelt belønnings – og anerkendelsessystem som alle kan forstå og bruge.

 

4 – Passer anerkendelsen/gevinsten

Gem balloner og flag til de specielle lejligheder. Hvis du overdriver din ros og små ”gevinster” så kan det let blive misforstået – som om du forsøger at købe medarbejderne. Bedøm hvor meget indsats der er lagt i opgaven, og giv positiv feedback derefter.

 

5 – Hav ingen favoritter!

Undgå at få nogen favoritter blandt medarbejderne – vær retfærdig og bedøm alle ens. Det lyder indlysende, men man kan let falde i, og lægge mest mærke til dem man har rost senest.

 

6 – Vær klar og men det du siger

Den bedste feedback er ærlig og specifik. Fortæl personen nøjagtigt hvorfor du roser. ”Thomas, den ekstra analyse du lavede blev virkelig godt modtaget af projekt teamet. Den hjalp dem med at kunne tage en beslutning hurtigt”. Så ved Thomas helt nøjagtigt hvorfor du roser, og ved hvordan han skal gøre det næste gang.

 

7 – Fang medarbejderne i at gøre tingene rigtigt

Jo mere du fanger medarbejderne i at gøre de rigtige ting, og hurtigt roser dem, jo flere rigtige ting vil de gøre rigtigt. Hvis du som chef vidste hvor mange gange dine medarbejdere er i tvivl om, hvad der rent faktisk forventes af dem, vil du nok blive ret overrasket.

Start i dag, og din vane med at give positiv feedback vil blive en livslang vane.