Hvordan bliver du en leder som alle er glade for, frem for chefen alle elsker at hade.

Her er nogle små tips.

En god leder roser side medarbejdere

Når en af dine medarbejdere gør et godt stykke arbejde, og en flot indsats, så vær sikker på at du ser det, og ikke mindst – vær sikker på at din medarbejder ved du har set det.

Ros vedkommende for det, og lad for øvrigt aldrig en mulighed for at rose dine medarbejdere gå din næse forbi.

 

Ydmyg aldrig nogensinde en af dine medarbejdere

Hvis du bliver irriteret over noget en af dine medarbejdere har gjort (eller ikke gjort) så hold hovedet koldt, specielt overfor andre. Den der bliver ydmyget vil helt naturligt bære nag til dig i større eller mindre grad, og det vil påvirke arbejdsindsatsen i lang tid.

Konstruktiv kritik fra din side vil aldrig blive taget som en ydmygelse, hvis det sker på tomandshånd.

 

En god leder skaber en kultur, hvor fejltagelser er OK.

Hvis du ikke laver fejl, så strækker du dig sandsynligvis heller ikke det lille ekstra for at yde noget. Sørg for at skabe en kultur hvor dine medarbejdere føler de har lov til at lave fejl, fordi fejl er en del at det at udvikle sig.

Fejl er ikke noget man skal have det dårligt over, så længe man lærer af dem. Det er klart det bliver et problem, hvis man laver samme fejl igen og igen. Denne kultur vil give dine medarbejdere en tryghed, som gør at de klarer deres projekter endnu bedre.

En god leder husker de personlige detaljer

Tag dig tid til at komme til at kende dine medarbejdere. Hvem er de, hvad er vigtigt i deres liv, og hvad motiverer dem. Vær interesseret i dem som mennesker, og ikke kun som medarbejdere. Det lyder simpelt, men det vil få dine medarbejdere til at se dig som en god leder.

 

Gem dig ikke bag din position

Vær menneskelig og autentisk overfor dine medarbejdere. På den måde vil du være i stand til at støtte og opmuntre alle når det hele er hårdt.

 

En god leder er til rådighed

Vil du være en god leder så vær sikker på at dine medarbejdere føler de kan komme til dig, for at tale om sensitive emner. Både vedrørende interne og eksterne arbejdsproblemer. Lad dem føle at du respekterer dem som de er, og ikke vil bruge det de siger mod dem på et senere tidspunkt.

Indrøm dine egne fejl.

Hvis du laver en fejl, så indrøm det. En god leder behøver ikke at være fejlfri. Dine medarbejdere vil respektere dig mere hvis du indrømmer dine fejl, og at du så finder en løsning på at få dem rettet igen. SÂ føler de sig også mere fri til at turde indrømme deres egne fejl.

 

Lyt på en måde så dine medarbejdere vil tale til dig.

Medarbejdere er ofte lidt bange for og usikre overfor deres ledere. Vær sikker på at du viser dine medarbejdere at du gerne vil lytte til dem, og forstå det de siger til dig. At de er vigtige for dig og du derfor gerne bruger tid på dem. Det er tegn på du er en god leder.

 

Giv klare beskeder

Det er dit ansvar at dine medarbejdere forstår dine budskaber, så vær sikker på at du kommunikerer helt klart og forståeligt for alle. Der er ikke noget mere frustrerende og stressende for medarbejdere, end når de ikke er helt sikre på hvad du forventer af dem.

Det ødelægger dine medarbejderes effektivitet, og det er du nok ikke så interesseret i. Behandl alle med respekt og høflighed, specielt når der er et problem. Enhver der arbejder med dig, eller for dig er et værdifuldt menneske der fortjener at blive behandlet med respekt.

En god leder er kun så god som hun, eller han behandler sine teammedlemmer.

 

Lær mere om Business Coaching

Hvis du gerne vil lære meget mere om at blive en god leder, så tag et kig på vores spændende Business Coach uddannelse, og Executive Coach uddannelse (kommer senere).

 

Lidt citater om ledelse…

 

Hvis konerne vidste hvad sekretærerne tænker om deres chef, ville de have en bekymring mindre.

Danny Kaye

 

Den sande leder må dykke ned i folkets springvand.

Lenin

 

I stille vejr er alle gode sømænd.

Anon.

 

En tåbe på en høj post, er som en mand på toppen af et højt bjerg: Alt forekommer ham småt, og han ser lille ud for alle.

Matsch